Stk.1:Klubbens navn er:BASSET KLUBBEN. Klubben er stiftet d. 15. november 1968.
Stk.2:Klubbens hjemsted er formandens adresse.
Stk.3:Klubben er en specialklub,der er anerkendt af og samarbejder med Dansk Kennel Klub. DKK’s love og tilhørende reglement har forrang for specialklubbens love og den mellem parterne i medfør §6,stk. 2,i DKK’s love oprettede overenskomst..
§2:Organisation.
Stk.1:Klubben er opbygget med:
a):Medlemmer §5.
b):Bestyrelse §7-9.
c):Generalforsamling §12-15.
d):Urafstemning §17 og 19.
§3:Klubbens formål.
Stk.1:Klubben har til formål i samarbejde med DKK og i overensstemmelse med DKK´s formål og internationale forpligtelser at arbejde for at fremme kendskabet til Bassetracerne og gennem oplysning om hensigtsmæssig avl at bidrage til at bevare og / eller forbedre racernes kvalitet i forhold til standarden,sundhed, temperament,eksteriør og brugsegenskaber.
§4:Avlsarbejde.
Stk.1:Bassetklubben er DKK´s sagkundskab inden for avlsarbejdet vedrørende Bassetracerne.
Stk.2:Klubben er berettiget til efter aftale med DKK,at fastsætte specielle regler for avlsarbejdet med klubbens racer.
Stk.3:Avlsforbud og restriktioner kan indføres,hvis arvemæssige begrundelser herfor foreligger. Sådanne forbud og restriktioner kræver dog godkendelse fra DKK’s bestyrelse,inden de iværksættes.
§5:Medlemskab.
Stk.1:Indmeldelse. Som medlem kan optages enhver, der opfylder betingelserne for optagelse i DKK.
Stk.2:DKK´s formand og direktør er kontingent frie medlemmer af klubben,dog uden stemmeret. De har på klubbens generalforsamling og øvrige arrangementer taleret og kan lade sig repræsentere ved stedfortræder.
Stk.3:Stemmeberettigede i alle klubbens anliggender er samtlige medlemmer,der i mindst 3 måneder har været medlem af klubben,og som ikke er i kontingentrestance.
Stk.4:Et medlem,der har gjort en særlig fortjenstfuld indsats for klubben,kan af bestyrelsen udnævnes som æresmedlem.
Stk.5:Udmeldelse af klubben skal ske skriftligt til medlemsadministrationen. Erlagt kontingent tilbage betales ikke.
Stk.6:Medlemmer der ikke har betalt kontingent senest 3 måneder fra forfaldsdagen betragtes som værende i kontingentrestance og slettes af medlemslisten. Ved senere indbetaling betragtes vedkommende som et nyt medlem med hensyn til stemmeret og valgbarhed.
§6:Kontingent.
Stk.1:Generalforsamlingen fastsætter det årlige kontingent.
Stk.2:Medlemskontingentet erlægges forud for 1 år ad gangen fra første betalingsdag.
Stk.3:For hvert familiemedlem med samme bopæl betales reduceret kontingent.
Stk 4:Æresmedlemmer er kontingentfrie
§7:Bestyrelsens sammensætning.
Stk.1:Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, som varetager klubbens interesser og forvalter dens midler.
Samtlige medlemmer af bestyrelsen,skal være medlem af DKK.
Stk.2:Valgbare til bestyrelsen er alle stemmeberettigede medlemmer, jf. §5. stk.3 og §6. stk.2 der er fyldt 18 år,jf. dog stk.3.
§8:Valg til bestyrelsen.
Stk.1:Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen,suppleanter for 1 år ad gangen.
Stk.2:Der vælges hvert år henholdsvis 2 bestyrelsesmedlemmer i ulige år og 3 i lige år. Hvert år vælges der 2 suppleanter. Hvert år vælges 2 revisorer og 1 revisorsuppleant. Genvalg kan finde sted.
Stk.3:Valget sker ved skriftlig,hemmelig urafstemning før den ordinære generalforsamling. Valget afgøres ved simpelt,relativt stemmeflertal. Ved stemmelighed foretages fornyet afstemning vedrørende de pågældende, blandt de tilstedeværende stemmeberettigede på generalforsamlingen. I tilfælde af fornyet stemmelighed,foretages lodtrækning. De til bestyrelsen foreslåede kandidater,der ikke opnår valg,indtræder efter stemmetal som henholdsvis 1. og 2. suppleant.
Stk.4:Er der ved opstillingsfristens udløb jf. 7,ikke opstillet det nødvendige antal kandidater til bestyrelsen,skal bestyrelsen sørge herfor. Hvis det ikke lykkes bestyrelsen at finde kandidater til bestyrelsen, kan de nye bestyrelsesmedlemmer vælges på generalforsamlingen blandt de fremmødte medlemmer. Er der ved opstillingsfristens udløb opstillet det antal kandidater,der svare til antallet af de ledige bestyrelsesposter,bortfalder afstemningen. I så fald vælges suppleanterne på klubbens generalforsamling.
Stk.5:Hvis et bestyrelsesmedlem i valgperioden forlader bestyrelsen, indkaldes en suppleant og denne indtræder i det afgående bestyrelsesmedlems valgturnus.
Stk.6:Såfremt en bestyrelse i en valgperiode bliver reduceret til mindre end 3 medlemmer,skal bestyrelsen indkalde til en ekstraordinær generalforsamling,hvis der er mere end 6 måneder til den ordinære generalforsamling. Er der mindre end 6 måneder tilbage,kan bestyrelsen vælge at fortsætte som forretnings-bestyrelse perioden ud. Dagsordenen på den ekstraordinære generalforsamling,kan kun indeholde suppleringsvalg til bestyrelsen.
Stk.7:Skriftlige forslag til kandidater til bestyrelsen,skal være klubbens sekretær i hænde senest 15.januar. Forslag skal være stillet af mindst 2 medlemmer. Både stillere og kandidat må ikke være i kontingentrestance.
Stk.8:Stemmesedler udsendes til alle stemmeberettigede medlemmer,jf. §5,stk.3 og §6,stk.2,senest 31. marts. Stemmesedlerne kan afleveres personligt på generalforsamlingen eller sendes til klubbens sekretær. Ved fremsendelse skal stemmesedlen være sekretæren i hænde senest 2 hverdage før generalforsamlingen
Stk.8 a:
Valghandlingen kan afholdes som et elektronisk valg.Bestyrelsen er ansvarlige for, at
valghandlingen finder sted under iagttagelse af forsvarlige principper om
indkaldelse, afstemningsfrister gennemsigtighed og sikkerhed.
Stk.9:Stemmesedlerne åbnes og optælles på generalforsamlingen af de på generalforsamlingen valgte stemmetællere.
Stk9a:
Hvis afstemning foretages elektronisk, offentliggøres valgresultatet senest på
generalforsamlingen.
§9:Bestyrelsens arbejde.
Stk.1:Bestyrelsens konstituerer sig selv med formand,næstformand,kasserer og sekretær,og fastsætter selv sin forretningsorden. Omkonstituering kan finde sted.
Stk.2:Bestyrelsen tiltræder umiddelbart efter generalforsamlingens afslutning.
Stk.3:Bestyrelsen træffer afgørelser i alle forhold,der ikke udtrykkeligt henhører under generalforsamlingen eller urafstemning.
§10:Medlemsblad.
Stk.1:Klubben udgiver et medlemsblad,bestyrelsen skal,under hensyntagen til klubbens økonomi,bestræbe sig på,at bladet udkommer 4 gange årligt.. Medlemsbladet er gratis og tilsendes medlemmerne. Kun ét blad pr. husstand.
Stk.2:Bestyrelsen udpeger en redaktør og eventuelt et bladudvalg. Klubbens formand er ansvarshavende redaktør.
Stk.3:Meddelelser,der har været offentliggjort i medlemsbladet,anses for på lovlig måde at være bragt til medlemmernes kundskab.
Stk.2:Regnskabet,der skal opgøres i overensstemmelse med god regnskabsskik,forelægges revisorerne senest 1. marts. Revisorerne sender regnskabet tilbage med deres påtegning senest d. 15. marts.
§12:Ordinær generalforsamling.
Stk.1:Ordinær generalforsamling afholdes hvert år senest d. 31. maj. Generalforsamlingen afholdes skiftevis øst og vest for Storebælt.
Stk.2:Bestyrelsen bestemmer tid og sted for den ordinære generalforsamling og indkalder skriftligt til denne inden d. 31. december,gerne i vinternummeret af klubbladet. Indkaldelsen skal indeholde oplysning om tid og sted,dagsorden samt oplysning om,hvilke bestyrelsesmedlemmer der er på valg,og om disse er villige til at modtage genvalg. Samtidig indkaldes forslag til valg af eventuelle nye bestyrelsesmedlemmer.
Stk.3:Forslag,der ønskes behandlet på generalforsamlingen,skal være klubbens formand eller sekretær i hænde senest d. 15.januar. Eventuelle forslag udsendes,sammen med dagsorden til medlemmerne senest d. 31. marts,eventuelt i klubbladets forårsnummer.
Stk.4:Senest d. 31.marts i klubbladets forårsnummer,udsendes følgende materiale til medlemmerne:
–Regnskab.
–Stemmesedler.
–Evt. forslag til generalforsamlingsbeslutning.
–Formandens beretning.
§13:Dagsorden for den ordinære generalforsamling.
Stk.1:Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Valg af referent.
3. Valg af 2 stemmetællere.
4. Formandens beretning.
5. Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse og meddelelse af ansvarsfrihed (decharge)
6. Bestyrelsen forelægger budget for det kommende år,herunder fastsættelse af næste års kontingent.
7. Behandling af indkomne forslag.
8. Offentliggørelse af valgets resultat,herunder evt. valg af 2 suppleanter.
9. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.
10. Eventuelt.
§14:Afstemning på generalforsamling.
Stk.1:Vedtagelser på generalforsamlingen sker ved simpelt relativt stemmeflertal,jf. dog stk.3 samt §18-19. Skriftlig afstemning kan finde sted,når et af de tilstedeværende medlemmer forlanger det.
Stk.2:Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk.3:Lovændringer kan kun vedtages med en majoritet på 2/3 af de på generalforsamlingen repræsenterede medlemmer. Vedtages forslaget på generalforsamlingen,skal det til en skriftlig hemmelig urafstemning bland klubbens stemmeberettigede medlemmer. Ved urafstemningen kan ændringer vedtages ved simpelt stemmeflertal,idet dog blanke stemmer ikke medregnes. Lovændringerne træder i kraft,når de er godkendt af DKK.
§15:Ekstraordinær generalforsamling.
Stk.1:Ekstraordinær generalforsamling finder sted, når bestyrelsen finder det nødvendigt,eller når 10% af de stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig anmodning herom,med angivelse af de emner,der ønskes behandlet.
Stk.2:Ekstraordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden indkaldes senest 4 uger efter,at bestyrelsen har modtaget anmodningen,med mindst 3 ugers varsel til afholdelse senest 6 uger efter udsendelsen af indkaldelsen.
Stk.3:Der kan ikke behandles andre emner på en ekstraordinær generalforsamling,end de i dagsordenen indeholdte.
Stk.4:Vedtagelser på en ekstraordinær generalforsamling sker som anført i §14.
§16:Disciplinærsager.
Disciplinærsager:
Har et medlem overtrådt gældende regler,jvf. DKK’s til enhver tid gældende love,kan der træffes disciplinære foranstaltninger over for vedkommende.
Disciplinære foranstaltninger:
Sådanne foranstaltninger kan bestå i:
a) Tildeling af
1. ) misbilligelse
2.) eller advarsel.
b) Frakendelse af kennelmærke.
c) Frakendelse af tillidshverv.
d) Udelukkelse fra deltagelse i skuer,udstillinger og prøver.
e) Udelukkelse fra adgang til stambogsføring.
f) Eksklusion.
g) Nedlæggelse af avlsforbud.
Stk. 2. klubbens bestyrelse kan bringe sanktionerne under punktet a) i anvendelse. Øvrige punkter kan kun bringes i anvendelse af DKK’s disciplinærnævn. Der henvises i øvrigt til de til enhver tid gældende bestemmelser i DKK’s love om disciplinære foranstaltninger.
Midlertidige disciplinære foranstaltninger:
Bestyrelsen kan,når grundlaget for en disciplinærsag er til stede,og når hurtig indgri-ben skønnes nødvendig,indstille til DKK´s be styrelse,at der træffes midlertidig beslutning om foranstaltning over for den eller de indklagede i overensstemmel¬se med DKK´s love § 26.
Stk. 2. En sådan midlertidig beslutning har gyldighed,indtil disci¬plinær¬nævnets kendelse foreligger –dog højst i 6 måneder.
(se i øvr. DKK’s Standardvedtægter for Specialklubber §§ 15-17.)
§17:Urafstemning.
Stk.1:Bestyrelsen kan,når den finder anledning dertil,lade ethvert spørgsmål afgøre ved skriftlig,hemmelig urafstemning blandt klubbens stemmeberettigede medlemmer.
Stk.2:Forslag,herunder lovændringsforslag,udsendes til de stemmeberettigede medlemmer sammen med autoriserede stemmesedler,der returneres til klubbens sekretær senest 14 dage efter udsendelsen,jf. dog §8,stk.8.
Stk.3:Mindst 2 bestyrelsesmedlemmer og 1 af de valgte revisorer skal være til stede,når stemmesedlerne åbnes.
Stk.4:Forslagsstillerne eller repræsentanter for disse skal indbydes til at overvære åbningen og optællingen af stemmesedlerne.
§18:Udskillelse af nye specialklubber.
Stk.1:Udskillelse af nye specialklubber fra Basset Klubben sker i henhold til DKK´s love. Den oprindelige klubs eventuelle formue og gældsforpligtigelser deles mellem de herved fremkomne klubber forholdsvis efter medlemstal.
§19:Opløsning af klubben.
Stk.1:Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun finde sted på en,i dette øjemed,særligt indkaldt generalforsamling. For vedtagelse af forslaget kræves 3/4 majoritet af de afgivne stemmer. Bliver forslaget vedtaget,skal vedtagelsen bekræftes ved en urafstemning med samme majoritet.
Stk.2:Bestemmelserne om anvendelse af klubbens formue,træffes på den ekstraordinære generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen. Formuen skal anvendes til gavn for hundesagen i henhold til formålsparagraffen.
§20:Ikrafttræden.
Stk.1:Ovenstående love er vedtaget ved urafstemning d. 25. marts 2017.
Stk.2:Lovene er godkendt af DKK maj 2017 og træder i kraft den 1 juni 2017